Jak zrozumieć rozmiary opon rowerowych i dobrać je do swojego roweru

Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, co oznaczają te wszystkie liczby na oponach rowerowych? W świecie rowerów, znajomość rozmiarów opon to klucz do komfortowej jazdy i bezpieczeństwa. W naszym artykule odkryjemy, jak prawidłowo czytać oznaczenia opon, poznasz różnice między systemami metrycznym, francuskim a angielskim. Przygotuj się na prosty przewodnik, który sprawi, że wybór odpowiednich opon stanie się łatwiejszy niż kiedykolwiek!
Różnorodność systemów oznaczeń opon rowerowych
Wielu rowerzystów, zarówno początkujących, jak i zaawansowanych, napotyka na prawdziwe wyzwanie, gdy przychodzi do wyboru odpowiednich opon dla swojego jednośladu. Różnorodność systemów oznaczeń sprawia, że proces ten może wydawać się skomplikowany. W branży rowerowej spotykamy się z trzema głównymi standardami: ETRTO (system metryczny), system angielski (calowy) oraz francuski. Każdy z tych systemów ma swoje unikalne cechy i zastosowania. ETRTO to skrót od European Tyre and Rim Technical Organisation.
Jest to najbardziej precyzyjny sposób określania rozmiarów opon i obręczy w milimetrach. Standard ten wprowadza klarowność, zwłaszcza w sytuacjach międzynarodowych zakupów czy produkcji. Dla przykładu zapis 40-622 oznacza szerokość 40 mm oraz wewnętrzną średnicę obręczy wynoszącą 622 mm. System angielski posługuje się calami i zazwyczaj podaje dwa parametry: średnicę oraz szerokość opony. Oznaczenie takie jak 28×1,5 cala informuje nas o średnicy zewnętrznej koła razem z oponą oraz jej szerokości.
Francuski system jest nieco bardziej skomplikowany – zawiera trzy elementy: średnicę zewnętrzną w milimetrach, szerokość również w milimetrach oraz literowe oznaczenie wewnętrznej średnicy obręczy.
Dlaczego warto znać standard etrto?
Współczesny rynek globalny wymaga unifikacji wielu parametrów technicznych produktów – nie inaczej jest w przypadku ogumienia rowerowego. Standard ETRTO powstał jako odpowiedź na potrzebę ujednolicenia rozmiarów kół i dętek we wszystkich krajach Europy Zachodniej już w latach 60-tych XX wieku. Dzięki temu zapisowi użytkownik może być pewien kompatybilności między różnymi markami producenta kół czy dętek. Oznacza to większe bezpieczeństwo na drodze i mniejsze ryzyko błędnego dopasowania części do naszego jednośladu. Korzystanie ze standardu ETRTO eliminuje wiele problematycznych sytuacji związanych z montażem nieodpowiednich części – np., gdy wybierzemy za szeroką lub za wąską oponę względem felgi lub widelca naszego roweru.
Jak odczytywać rozmiary calowe?
System calowy jest powszechnie stosowany zwłaszcza dla modeli MTB (Mountain Bike) oraz BMX-owych – tam gdzie wymagane są duże wytrzymałości przy jednoczesnym zachowaniu niskiej masy komponentu jakim jest koło/ogumienie jako całość konstrukcyjna sprzętu sportowego/turystycznego/rekreacyjnego czy codziennie użytkowanego przez nas pojazdu dwukołowego!. Przykład zapisu „26×1” odnosi się do kompletu posiadającego całkowitą wysokość wynoszącą właśnie owe „26” jednostek miary linowej natomiast „1” mówi nam tutaj bezpośrednio ile wynosi grubość tego elementu gumowego montowanego wokół felgi!.